وصیت نامه شهدا

فرازهایی از وصیت‌نامه شهدای دانشجوی استان همدان

 

شهید محمدتقی اخوان:
راستی سؤال اینست: ما کجا در توانمان بود که مدرسه­ای به وسعت مرزهایمان از غرب تا جنوب بنا کنیم، جوانان، نوجوانان و حتی پیرانمان را از شهرها تا روستاها و ده­کوره­ها را از اقصی نقاط این مرز و بوم به این مدرسه بخوانیم و بوسه بر خاک پای بزرگترین استاد و سرور آفرینش معلم شهادت حسین (ع) بزنیم و در حضورش رموز پیچیده عشق و سرمستی و ایثار و عروج و شهادت را تعلیم بگیریم؟ آیا این در توان ما بود؟

براستی اگر جنگی نبود و نشستنمان در خانه­ها مستمر بود، آیا تعلیم عشق میسر می­بود؟ اگر جبهه نبود، سنگر نبود، تشنگی نبود، گرسنگی نبود، گرما و سرما نبود، دست­های بریده نبود، مشقت و سختی نبود، ایثار را برای فرزندانمان چگونه می­بایستی معنا می­کردیم و آیا عشق و ایثار معنا شدنی بودند؟ اگر جبهه نبود عروج عاشقانه نیز بی­ معنا بود.

شهید علی ادیانی کبیر:

بنام خدای بزرگ، بنام خدای توانا، اینک نیت نوشتن مطلبی را ندارم بلکه می­خواهم درد و دل کنم تنها کاغذ و مرکب در دسترس می­بینم و فکر می­کنم چه خوب می­نویسم احساس می­کنم در زندگی تنها و غریب مانده ­ام دوستان می­خندند ولی من در گوشه­ ای گریه می­کنم به حال خود از هر چه ناامید می­شوم فقط امید را به خدا می­بندم.

به امید آنکه تمام ریاها از بین برود و اعمال علی گونه بر تمام جهان مستولی گردد.

شهید محمدرضا اصیلی:

امام عزیز را تنها نگذارید. اسلام را یاری کنید که خدا با یاری کنندگان است. از رحمت خدا ناامید نشوید. در راه اسلام هرچه سختی و مشکلات می­بینید شکر کنید و استقامت کنید چرا که انسان در مواجهه با سختی­ها ساخته می­شود و عظمت اسلام را درک می­کند. صحنه­های جنگ را همچنان پر نگهدارید که این جنگ جنگ حق و باطل است. مسئله اسلام است و صحنه­ای برای آزمایش ما انسان­هایی که خود را پیرو علی (ع) و پیامبر (ص) می­دانیم پس سعی کنید از این امتحان الهی سربلند بیرون آئید.

شهید عبدالرضا اطهری صحت:

پدر و مادر عزیزم

از شما می­خواهم که زیاد گریه و بی­تابی نکنید چون اولاً روح من ناراحت می­شود و دوم اینکه منافقان ضدانقلاب و دیو صفت از ناراحتی و بی­تابی شما خوشحال می­شوند و به راه پلیدشان ادامه می­دهند.

به مردم مسلمان و رزمنده و غیور ایران می­گویم که راه شهیدان را ادامه دهید و بدانید که راه شهیدان همان راه اسلام و راه رهبر عزیز و عالیقدر ما امام امت خمینی بت­شکن است.

شهید سید مجید اعتماد شیخ الاسلامی:

همین جنبه برای کسب آرامش قلبی جهت خانواده­های شهدا کافی است. پس کسی که در دانشگاه شهادت فارغ­التحصیل می­شود و می­رود و ما از آن به بعد او را به چشم ظاهر نمی­بینیم دال بر عدم او نیست اگر برای ما واقعاً یقین شود که مرگ عدم نیست بغیر از ضرورت­ عاطفی که آنهم از عجایب خلقت است برای شهید نباید خیلی ناراحت باشیم.

شهید حسین اقدامیان:

اگر خدا خواست و توفیق یافتم به فیض شهادت نائل گردم نکند که در نبودن من گریه و زاری نمائید زیرا ما رفتن از این عالم را مرگ و نیستی نمی­دانیم و معتقدیم که این تحولی از عالمی به عالمی دیگر و قدم گذاشتن در عالمی است که زنده تر از این عالم مادی است که در آنجا حساب و کتابها رسیدگی می­شود بنابراین بنابر فرمایش امام، از مردن خوفی نداریم.

شهید مجید اکبری طائمه:

راهم را آگاهانه انتخاب کردم آگاهانه سیر نمودم و آگاهانه رفتم. چشم منافقین کور و لعنت خدا بر آنها باد که دست در دست دشمنان اسلام کرده­اند و اسلام و میهن و امت و خودشان را نیز قصد دارند نابود کنند، اما کور خوانده­اند زیرا امت ما امامی آگاه دارد و به قوت و یاری خداوند دسیسه­ها و نقشه­های شیطان گونه­یشان یکی پس از دیگری نقش بر آب می­شود.

شهید شمس الله الوندی:

حق­ الناس را ادا کنید که حق­الناس جداً سخت است و عبادت مخصوص خداست و خدا می­تواند از حق خویش بگذرد ولی از حق­ الناس نمی­تواند بگذرد.

فرصتها را غنیمت شمارید زیرا که حضرت علی (ع) می­فرماید: فرصتها همچون بادهای بهاری به هر سو می­روند سعی کنید در جهت مثبت از آنها استفاده کنید.

شهید جعفر آرتیمانی:

از خواهران و برادرانم می­خواهم که برایم طلب مغفرت کنید و فراموشم نکنید و دعایم کنید و انشاءا... فرزندانتان را خوب و به نحو احسن تربیت کنید تا ادامه دهنده خط سرخ شهدای بخون خفته انقلاب اسلامی باشند و یاری کننده دین خدا.

شهید مصطفی بابایی پور:

پس این واقعاً ساده لوحی و کوته فکری است که با وجودی که می­بینیم دنیائی این چنین بی­رحم در مقابل انقلاب و جنگ ایستاده ما هم خود در مقابل حرکت این ملت زجر کشیده سنگ اندازی کنیم.

شهید مهدی برچلویی:

به هر حال جنگ جنگ است و عزت و شرف ما در گرو همین مبارزات است. در جنگ حلوا قسمت نمی­کنند اگر چه گاهی هم حلوا نوش جان می­کنیم.

شهید محمد بلوردی:

از همه برادران و خواهرانم طلب حلالی نموده و به آنها وصیت می­کنم که به اسلام با تمام جان و دل بگروند و هر چه امر کرد با جان بخرند و به همان امام امت دعا کنند که البته پیروی از او بهتر از این دعای تنها خواهد بود.

شهید حمید بهادربیگی:

ای خواهرم من با رفتن به جبهه حافظ این انقلابم و تو با حفظ حجابت مشت محکمی بر دهان دشمنان بزن.

شهید مصطفی بهرامی:

تنها راه نجات فرد و جامعه ما بازگشت به قرآن می­باشد چنانکه خود حضرت محمد (ص) فرموده «آنگاه که انواع بلا و شدت مانند پاره­های شب تاریک در هم آمیخت و شما را فرو پوشید به قرآن بچسبید و به آن پناه برید که قرآن راهنماست و به بهترین راه دلالت و هدایت می­کند.»

شهید جمشید بیات:

به نظر بنده هر فرد شیعه باید مطیع امر مولایش باشد و من بنابر اطاعت از امر امام جهت انجام وظیفه به این راه گام نهاده ­ام.

شهید محمدرضا بیاتی:

پدران و مادران و برادران و خواهران و کلاً هر کسی که این ندا را می­شنوی لحظه­ ای با خود بیندیش که چرا خلق شده­ ای و به کجا خواهی رفت و عاقبت امر به کجا منتهی می­شود و لذا چگونه باید در این جهان زندگی کنی. برادر جان اگر هنوز هم خود را کنار کشیده­ ای لحظه­ ای بیندیش که این رزمندگان در کجا و برای چه می­جنگند. بدان که اینها در راه رضای خدا در دشتهای گرم و سوزان و کوه های صعب و سرد به شوق دیدار حسین (ع) با سلاح ایمان می­رزمند و از هیچ چیز جز خدا هراسی به دل راه نمی­ دهند.

شهید عباس پورش همدانی:

برادر و خواهرم:

امروز استکبار جهانی با همه قوا به میدان مبارزه با اسلام آمده و هر روز بیشتر از پیش خود را مجهز می کند که نفس وجود او در عدم ماست و تا صدای الله اکبر ما را خاموش نکند از پای نمی­نشیند پس بپای خیز و صدای خداوندان زر و زور و تزویر جهانی را در گلویشان خفه کنید و فرصت یک نفس راحت را هم به آنها ندهید که نفس راحت آنها خون دیده و آه سرد مستضعفین عالم را همراه دارد. غیرتمندان برخیزید و قلم پای این متجاوزین به حقوق انسانهای محروم که یالالمسلمین شان بلند است بشکنید.

شهید محسن ترکاشوند:

قدر این انقلاب و رهبر را مانند گذشته بدانند و یک لحظه از انقلاب و فرامین رهبری غافل نباشند همچنان که پدر و مادرم بارها بمن گفت تو چشم من هستی انسان بدون چشم می­تواند زنده بماند اما امام قلب من است، انسان بدون قلب هرگز نمی­تواند زنده بماند.


شهید هوشنگ ترکاشوند:

اما در مورد درس خواندنتان، تا آنجایی که می­توانید کوشش و سعی بکنید و بعد هم متکی به توفیق الهی باشید. هر چه خدا خواهد،بازهم ..... تأکید می­کنم که بخاطر دوری راه و یا مسائل دیگر رشته­ای را که نه به درد خودتان نه به درد مملکت می­خورد نخوانید، و الان هم دیر نیست و حتی یکسال عقب ماندن بهتر از یک عمر عقب ماندن است.

شهید سید جعفر حجازی:

برادران عزیز، در این دنیا بسی تفکر کنید، به اعماق راه جوئید تا طریق هدایت و سعادت را یافته و در آغوش عشق و رحمات الهی، سیراب شوید، با بزرگان،پیشوایان و عارفان انس گیرید تا گره ای ناگشودنی را گشوده یافته و غذایی خاص را جویده، بکام آرید، خود را به تهذیب نفس تمرین دهید و در کسب علم کوشا باشید تا با این دو بال به پرواز در ملکوت بپردازید و ابدان خویش را با مادر خود،زمین وانهید.

شهید علی اکبر حجتی:

من به مادرم سفارش می­کنم که اگر خداوند فیض شهادت را نصیب من کرد شما زینب گونه صبر کنید و به خواهرانم دلداری دهید مبادا گریه کنید که روح من ناراحت شود و به امام دعا کنید و امام را تنها نگذارید.

شهید تقی حسینی:

دانشجویان عزیز،استادان بزرگوار،راه شهدا را ادامه دهید که شهیدان حقی بر گردن شماها دارند و همه اعمالتان بخاطر خدا باشد.

شهید سید ناصر الدین حسینی:

آری ای برادران و خواهران هر انسانی در طول زندگی خود با سختی­ها و مشکلات روبرو می­شود و سنت الهی این است که همه مردم و همه موجودات را امتحان می­کند اگر انسان کمی فکر کند می­فهمد که همیشه در حال امتحان است و سرنوشت انسان را همین امتحانات است که تعیین می­کند.

شهید سید حسین حسینی:

از آنجا که دانشجو بوده­ام از کلیه دانشجویان عزیز تقاضا دارم توجه داشته و دقت کنند که وظیفه­ای سنگین بر دوش دارند مبادا خود را جهت انجام وظیفه بعد از تشخیص آن مهیا نکنند مبادا بی­تفاوت باشند. یقین بدانند که ضرر خواهند کرد و کوتاهی در حراست از انقلاب به هیچ وجه قابل جبران نخواهد بود. عزیزان اگر به اندازه حل کردن یک مسئله علمی هم که شده درباره عاقبت خود تأمل کنند که به خدا قسم هیچ عذری پذیرفته نیست.

شهید علی حسین آبادی:

اینجانب به همه اهل خانواده، دوستان، هم رزمان و همکاران سفار می­کنم به تقوای الهی و رعایت احکام دین مبین اسلام و پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی و تداوم راه شهیدان انقلاب و دفاع مقدس، و امیدوارم که با این انگیزه موجبات رضایت حضرت حجت­ابن الحسن (عج) را فراهم سازند.

شهید غلامرضا خدری:

شما که امروز فرمان نایب امام را به بهانه­های مختلف به زمین می­اندازید لابد اگر این کلام را خود امام عصر (عج­) می­فرمودند نیز به آنها بها نمی­دادید؟

وای بر ما و این همه نافرمانی، وقتی امام توجه به جنگ را یک تکلیف شرعی تلقی می­کنند همه مکلفیم به انجام این تکلیف و هیچ عذر و بهانه­ای مورد قبول واقع نخواهد شد، اگر توان رزم ندارید لااقل همانند پیرزنی که چند دانه تخم مرغ و یا کودک یتیمی که ذخیره پول خود را که حاصل رنج و زحمت مادر زجر کشیده­اش می­باشد به نیت کمک به اسلام هدیه می­کند، باشید.

شهید محمدرضا دشتی زاده:

خدایا مسلمان نماهای ما را از این مسلمان زدگیها برهان و دریچه­ها و ابعاد اسلام را به آنان بنمایان تا اسلام را فقط از دید جمودی نگاه نکنند و اسلام در حرکت و انقلاب را به آنان بیاموز و از آنان مسلمانان واقعی بساز.

شهید سید حسین دیباج:

غذاخوردن نباید برای ما هدف باشد و یا غذا را به خاطر خوشمزه بودن آن نباید تناول کرد بلکه باید خوردن غذا وسیله­ای باشد برای ادامه حیات جهت انجام وظائف الهی.

در زمانه­ای که همه می­گویند قدرت حاکم است و ما باید همه چیز را بپذیریم و هیچگونه اراده­ای را برای انسان بعنوان شخصیت انسانی، قائل نیستند و به غلط به عنوان تقیه لب فرو می­بندند و حفظ جان را از جمله واجبات اسلام می­دادند می­بایستی همچون شمعی مخلصانه سوخت و به دیگران روشنی و امید بخشید و راه گم کردگان را به راه آورد.

شهید رضا رنجبران:

سخنی با دانشجویان:

عزیزان، آنچه که باید همیشه مدنظر قرار گیرد این است که در تمامی اوقات چه آنگاه که در رفاه کامل هستیم و چه آنگاه که در سختی بسر می­بریم هدف را فراموش نکنیم که تمامی اعمال و کردارمان برای خدا باشد و بخصوص در این شرایط، درس خواندنمان باید برای خدا باشد و این امری است بسیار مشکل اما شدنی و برای رسیدن به آن باید جهاد اکبر نمود. شما ای دانشجوی عزیز آن زمان که بر هوای نفس غلبه نمودی و مهندس و دکتر شدن، پست و مقام، مال و ثروت و ... برای تو هدف نگردید و همه و همه را وسیله­ای برای بیشتر خدمت کردن و انسان شدن و کمال مطلوب رسیدن دانستی به تحصیل خویش با جدیت ادامه بده که جامعه محتاج انسان­هایی چون تو می­باشد و اگر خودت را اینگونه نیافتی و هنوز این مسائل برای تو حل نشده، نیاز به تلاش بسیار و مبارزه­ای خستگی ناپذیر با هوای نفس داری تا انسانی وارسته گردی، تا اینکه خدای ناکرده پایمال کننده خون شهدای عزیزمان نباشی.

شهید محمدرحیم ساعدی:

و همیشه دعا را از یاد مبرید چون دعا است که انسان را می­سازد و من دوست دارم در راه اسلام چندین بار قطعه قطعه شوم تا اسلام بماند.

شهید رضا ساکی:

برادران همرزمم در سنگر دانشگاه: خدا را فراموش نکنید، جاه و مقام شما را فریب ندهد واقعا دانشجو باشید و خداجو نه سودجو و مقام جو. ضعفا و فقرا را بیاد داشته باشید، مسئولیت خون شهدا بر گردن یکایک شماست. حرمت خون آنها را حفظ کنید و آنرا پامال نکنید.

شهید صفی الله سپهر الوندی:

نیکوترین گفتار سخنی است که سود دهد. خودتان را برای تحمل رنجها و مصیبتها و ناکامروائیها آماده سازید و دل تولی دارید که قادر یکتا پشتیبان و نگهبان شماست و تنها اوست که شما را از شر دشمنان نجات می­بخشد شما را به خیر و دشمنان شما را به شکست دچار می­گرداند.

شهید امیرابوالفضل سپهری:

از دانش آموزان حزب اللهی می­خواهم که همانطور که سنگرهای رزم را پر کرده­اند اهمیت سنگرهای دانشگاه و مدارس را فراموش نکنند زیرا همانطور که امام فرموده­اند اگر دانشگاه­ها اصلاح شوند جامعه اصلاح می­شود. بر شماست که دانشگاه­ها را پرکنید و تخصص­های مورد نیاز مسلمین را یاد بگیرید تا مسلمین از متخصصین منحرف و غیرمتعهد بی­نیار شوند.

شهید غلامرضا شهبازی:

انسان در این دنیا نیامده تا یک مثلث را همیشه تکرار کند و در مقابل موضوعات و اتفاقات اطراف خود هیچگونه واکنشی از خود نشان ندهد بلکه برعکس، یک فرد مسلمان باید امروزش با فردایش در جهت مثبت سوق پیدا کند و همیشه باید بیاد خدا باشد و ائمه معصومین را الگوی خود قرار دهد تا روز بروز به هدفهای متعالی اسلام برسد.


شهید احمد ضیایی:

ما باید تفسیر و برداشت صحیحی از انتظار داشته باشیم و منتظر حقیقی باشیم خود را آنگونه بسازیم که به یاری خدا بتوانیم انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) را با تمامی وجود بپذیریم روی این مسئله بیشتر فکر کنید مسئله به این سادگی­ها نیست. او معجزه نخواهد کرد او برای نابودی تمامی ظالمین جنگ خواهد کرد جنگی تمام عیار.

ما باید تمامی فکر و اندیشه خود را به فکر و اندیشه امام عرضه کنیم. تمامی فکر خود را با فکر امام هم­سو کنیم. آنچه با فکر و اندیشه امام مخالف است رها کنیم.

شهید حمید ضایی فزون:

خدای نکرده اگر جو تاریک و ناسالم شد حتماً باید با امام باشیم در غیر این صورت هلاک خواهیم شد.

باز تأکید می­کنم که بیائید بیشتر از پیش به فکر انقلاب و اسلام باشیم حیات و زنده بودن ما و سعادت و کمال ما در گروه اسلام و انقلاب است. بیائید منافع خود را بر منافع انقلاب و اسلام مقدم نداریم و برای حفظ اسلام آنگونه باشیم که ائمه علیهم السلام و سالار شهیدان بودند و عمل کردند.


شهید علی یزدان طالبی:

برادران و خواهرانم:

خود را بزرگتر از مردم احساس نکنید که کبر است و کبر آدمی را به هلاکت می­افکند.

عدم احساس مسئولیت در قبال خون شهید جرم بزرگی است. سعی کنید در قبال خون این عزیزان خود را مسئول بدانید.

شهید محرم علی عابدی طاهر:
اکنون وظیفه داریم امام امت را یاری کنیم تا دشمنان اسلام و کفار جهانی و ابرقدرتها ا از پا درآوریم و آن وقت زمان استراحت ماست. ملت ایران به اسلام و جنگ بیشتر فکر کنید و از هرگونه اختلاف و تفرقه بپرهیزید و آنهائی که علیه ما توطئه می­چینند و اختلاف می­اندازند سرکوب کنید.

شهید محمد عاشوری:
درباره درس خواندن به همین جمله از امام عزیز بسنده می­کنیم: هر کس درس نخواند حرام است در مدرسه بماند و درباره لباس پوشیدن دقت کنید که خدائی ناکرده با پوشیدن البسه مبتذل علاوه بر تقویت فحشا در جامعه تبدیل به دلقک استعمار نشوید.

شهید محمدرضا عبدی:
به امت حزب­ا... توصیه می­کنم که انشاءا... با تربیت نیک فرزندان الهام گرفته از آل نبوت فرزندانی بسیار بیاورند که پیروان واقعی اسلام باشند و دین اسلام را یاری کنند مخصوصاً پدر و مادر عزیزم شما برادرانم را باید آنچنان تربیت کنند که ادامه دهنده راه شهیدان اسلام باشید و انشاءا... همراه با تربیت اخلاق اسلامی را هم آموخته، تقوا را هم در همه جوانب رعایت کنید.

شهید محمد عراقچیان:
از خواهران عزیز تقاضا دارم حجاب اسلامیشان را رعایت کنند. همچون حضرت زینب عفت داشته باشند و باعث انحراف خود و دیگران نشوند و بدانید خدا ناظر تمام اعمال ماست.

شهید مصطفی عزیزی:
و اما سخنی با تمام امت حزب­ا... که ای امت اسلام آگاه و هوشیار باشید که خداوند سبحان شما ملت ایران را الگوئی قرار داده برای تمام ملل دنیا و شما را در هر لحظه و هر ساعت مورد امتحان و آزمایش قرار داده تا مانند یک پولاد آبدیده شوید و دلهایتان مانند تکه­های آهن سخت و محکم گردد.

شهید عباس علافچی:

مبادا خودمان را از مردم جدا بدانیم. فکر کنیم حالا که به قولی مسلمان هستیم دیگر مردم احترام ما را بگیرند ویا ... مبادا خودمان را بیگناه و توبه قبول شده بدانیم و سعی کنیم همیشه فکر کنیم که هنوز خداوند توبه­ ما را قبول نکرده است.

شهید محمدرضا فامیل زرگریان:
ای مردم ماهیت دشمن حقانیت راه ما را نشان می­دهد (شهید فرمویی) نگاه به کفر کنید و به اعمال آنها،به خود بنگرید به اسلام بنگرید و به دستورات اسلام، آیا حقانیت راه را لمس نمی­کنید؟

ای مردم برای خدا کار کنید نیت­تان را خدایی کنید آنرا خالص گردانید به روز جزاء فکر کنید که در محشر حاضر خواهید شد (شهید محمد حسن یاری) و چه توشه­ای خواهیم داشت.

شهید کاوه فولادگر:

پشتیبان ولایت فقیه باشید. با خدا باشید تا خدا هم با شما باشد.

ایجاد دانشگاه اسلامی و دانشگاه پزشکی اسلامی یکی از اهداف ما در این حرکت فرهنگی بوده است، بیش از پیش بر معلومات اسلامی خود بیفزایید تا در امر فوق تسریع شود. سعی کنید در رشته­های خود و بالاخره در رشته پزشکی شما بچه مسلمان­ها مثل همیشه، در حد خود نمونه باشید تا عملاً دیگران را به اسلام جذب کنید.

شهید جعفر قاسمی:

خواهرانم من سفارشم اینست که حجابتان را رعایت کنید چون تمام این کشت و کشتارها سر همین است و (حجاب شما کوبنده تر از خون من است) و برادرانم آخرین وصیتم به شما که تا می­توانید بیاموزید و بیاموزانید که پیامبر گرامیمان در این مورد می­فرماید: اُطلُبُ العِلمِ مِنَ المَهدِ اِلَی الَّهد «زگهواره تا گور دانش بجوی»

شهید بهروز قنبری:

اما تو ای منافق که با توطئه چینی در پشت جبهه می­خواهی ملت را از راه منحرف نمایی بدان که با ریختن خون شهیدی همچون باقری­ها، فرخی­ها و یا خود من خون مردم به جوش آمده و با به جوش آمدن خون آنها چنان مشتی به دهان شما منافقین خواهند زد که دیگر نتوانید از جا بلند شوید.

و اما این را هم داشته باشید که من آگاهانه به این راه مقدس قدم نهادم و کسی مرا وادار به رفتن به این راه ننمود به غیر از وظیفه­ای که شهیدان بر روی دوش ما نهاده اند.

شهید حیدر کاظمی:

هدف ما از جنگ پیروزی یا شهادت و زیارت نیست. اینها همه وسیله است. هدف قرب و رضای اوست و اینکه ما می­گوییم یا زیارت یا شهادت. چون که رضای خدا در آن است و برای یک رزمنده مسلمان هیچکدام از حالتهای جنگ فرقی ندارد چون در هر حالی در انجام وظیفه است و در هر حال پیروز است و البته از لحاظ ظاهری هم ما پیروزیم.

شهید بهروز کیانیان:

 فقط چیزی که خوفش را دارم و از آن می­ترسم خطری دارد ما را و انقلاب اسلامی ما را از درون تهدید می­کند، شامل برادران بسیجی می­شود، هم شامل دانشجو و فرهنگی و محصل می­شود هم شامل هر کسی، طلبه و غیر طلبه، «مواظب رسوب فرهنگی که دارد یقه ما را می­گیرد باشید».

شهید محمد گودرزی:
اولین توصیه من به شما برادران و خواهران دانشجو است شما که سرمایه­های آینده این مملکتید و چشم امید این ملت محروم به شما است. خواهرانم را سفارش می­کنم که با حفظ حجاب ظاهری و باطنی ضربه محکمی به دشمنان وارد آورند و در این امر سستی از خود نشان ندهند. برادرانم را سفارش می­کنم که با حفظ اخلاق اسلامی حتی فرصتهای کوتاه را به شیطان و شیطانکها ندهند و هر دویتان را سفارش می­کنم که در نماز و روزه و سایر واجبات از خود کاهلی نشان ندهید به نماز و روزه خیلی اهمیت دهید و بخاطر درس از روزه­تان نگذرید که ضربه جبران ناپذیری از طرف شیطان به شما می­آید. نمازتان را آنقدر به تأخیر نیندازید که قضا شود. هم دین خود را حفظ کنید و هم علم خود را. این دو با هم خوب است و هر کدام تنهایی فایده­ای که ندارد بسیار مضر هم هست.

شهید علی لطفی:
چه کسانی را از مرگ می­ترسانید، در چه کسانی ایجاد رعب و وحشت می­خواهید کنید، چه کسانی را از بمب شیمیایی و اتمی می­ترسانید، زهی خیال باطل.

حسین و یارانش به ما آموختند که کشته شدن در دین ما در راه رضای الله سعادت است و این همان راه به معبود و معشوق رسیدن است.

شهید علی مظاهری:

خواهرانم زینب­وار زندگی کنید و فرزندانی حسین گونه ببار آورید. برادرانم امیدوارم اگر اسلحه­ام به زمین افتاد آن را بردارید و در قلب دشمن بتازید و پیامی بر امت شهید پرور که امام را تنها نگذارید دنباله رو خط امام باشید.

شهید حسین مهدوی آراء:
در شناخت و اطاعت از رهبر بیش از پیش بکوشید و آنی در خود نسبت به اوامر ایشان شک و تردید راه ندهید و بدانید که در دنیا رهبری بی­نظیر و الهی را خداوند مأمور نجات شما ساخته، نعمتش را قدرشناس و با اطاعتش شکرگزار چنین نعمتی که به شما ارزانش شده، باشید.
 

شهید سید علیرضا موسوی:
از شما می­خواهم که مبادا خیال کنید که من با مردنم ناکام ماندم و جوانیم را خوب درک نکردم و ... خیر اینچنین نیست بلکه اینگونه مردن سعادت است اگر در راه خدا باشد و زندگی و مال دنیا و مقام و ... بالاخره از بین رفتنی است و هر کسی جان به جان آفرین خواهد سپرد چه بهتر که این جان را در راه او بدهد که امانت اوست در دست ما.

شهید حسین نباتی:
بعد از مرگم فرزندمان اگر پسر شد اسمش را حسین بگذار تا همیشه در کنار تو باشد و اگر دختر شد اسم او را زهرا بگذارید تا نام مادر حسین(ع) زنده باشد از یادگاری من خوب محافظت کن و چادر را حفظ کن و در همه کارهایت مردانه باش.

شهید محمد نصیری:

امت شهیدپرور ایران از شما تقاضا دارم که قدر خودتان قدر رهبر عظیم الشأن انقلاب و قدر رزمندگان و شهیدان اسلام را بدانید.

در اینجا به آنان که نسبت به انقلاب و اسلام بی­تفاوت بوده­اند توصیه می­کنم که امروز حق از باطل درست مثل روز روشن است و از آنها تقاضا دارم که دیگر بیش از این غفلت نکنند و از خواب دنیوی و غرق شدن در لذتهای کوتاه دنیا خود را نجات دهند که دیگر حجت بر همه ما تمام شده و انشاءا... به صف جندا... بپیوندند.

شهید سید غفور هزاوه ای:
بدانید که همه ما وصیت به امر به معروف و نهی از منکر شده­ایم و خداوند دین اسلام را به خاطر همین فریضه بر ادیان دیگر برتری داده است، لذا در برخورد با مفاسد جامعه و با زهد فروشان دروغین که بیشترین ضربه را به انقلاب وارد می­کنند با شدت مقابله کنید و از عزلت خودداری کنید زیرا که ما پیرو آن امامی هستیم که بخاطر امر به معروفهایش در محراب به شهادت رسید و فرزندی ابوالعجائب تحویل داد که به خاطر امر به معروف و نهی از منکر خود و یارانش در صحرای کربلا به شهادت رسیدند.